El Festival de Torroella presenta la seva 43a edició
18.05.2023
La 43a edició del Festival de Torroella de Montgrí, que se celebrarà entre el 29 de juliol i el 18 d'agost, presenta un total de 17 concerts que proposen un recorregut musical de cinc segles des del Renaixement fins al segle XXI amb una presència important de la música vocal i música barroca. La programació segueix la filosofia del Festival de combinar artistes de reconeguda trajectòria amb joves valors de música que comencen a destacar internacionalment i, com en totes les edicions, tindrà com a centre neuràlgic l'Espai Ter on se celebra la major part de la programació.
Programació de la 43a edició
El Festival de Torroella obrirà la seva 43 edició amb una producció pròpia de l'oratori Giuseppe riconosciuto del compositor català Domènec Terradellas, la primera obra que va estrenar a Itàlia el 1736. Aquesta partitura, rescatada el 1995 pel musicòleg Josep Dolcet, serà interpretada a Torroella per un ensemble d'instruments antics. Una altra recuperació del patrimoni musical català del segle XX és el poema simfònic Les illes Medes de Juli Garreta, estrenat ara fa 100 anys per l'Orquestra Pau Casals. Aquesta obra es presentarà en un programa de temàtica marítima, davant de les Illes Medes a l'Estartit, amb l'Orquestra Simfònica del Vallès i el pianista Marco Mezquida, que interpretarà el seu Concert per a piano i orquestra «Talaiot».
En el Festival de Torroella Bach, Vivaldi i Händel són tres dels quatre compositors més interpretats en la història del Festival, i la seva música estarà present en la 43a edició en els concerts que protagonitzaran l'Orchestra of the Age of Enlightenment i el tenor Mark Padmore, que interpretaran cantates de Bach; el pianista islandès Víkingur Ólafsson, que amb les Variacions Goldberg clausurarà el Festival el 18 d’agost; la violinista francesa Amandine Beyer i el seu grup Gli Incogniti que proposen un joc de miralls amb un programa d’obres de Corelli Händel; la soprano caribenya Jeanine De Bique acompanyada pel Concerto Köln explorarà la naturalesa profunda i polièdrica de grans heroïnes de l'òpera barroca, com Cleopatra, Rodelinda, Alcina i Agripina, a través d'àries d'òperes dedicades a aquests personatges per Händels i altres compositors; i el conjunt francès Le Poème Harmonique sota la direcció de Vincent Dumestre i amb cinc solistes vocals revelarà l'emoció que es vivia a Venècia durant les processons que se celebraven a la ciutat dels canals en temps de Vivaldi.
El recorregut per cinc segles per la història de música començarà amb el concert que protagonitzarà l’ensemble O vos Omnes dedicat a la figura del gran compositor renaixentista Josquin Des Prez i els seus contemporanis.
Beethoven, un dels compositors més influents de la història de la música és un dels protagonistes del concert de presentació al Festival de la pianista Juliana Avdeeva, guanyadora del prestigiós Concurs Internacional de Piano Frédéric Chopin el 2010 i intèrpret de referència d'aquest compositor. A més, Beethoven també comparteix programa amb el compositor finlandès Jean Sibelius en el concert de debut a Torroella de la Chamber Orchestra of Europe, sota la direcció del britànic Daniel Harding.
El Festival continua oferint la integral dels quartets de corda de Dmitri Xostakòvitx iniciada l’estiu passat amb el Quartet Gerhard, en una coproducció amb la Quincena Musical Donostiarra.
El Festival de Torroella de Montgrí rendirà homenatge a dues grans artistes catalanes de la interpretació musical, de les quals se celebra aquest any el centenari del seu naixement: la soprano Victoria de los Ángeles, que va estar vinculada al Festival durant la dècada de 1980, i la pianista Alicia de Larrocha, que mai va actuar al Festival de Torroella, però va ser gran amiga del pianista Joaquín Achúcarro. Achúcarro li ret homenatge en el nou recital que oferirà aquest estiu. El concert d’homenatge a Victoria de los Ángeles, de qui també es repassarà el seu pas pel Festival en una exposició, estarà protagonitzat per la soprano Erika Grimaldi i el que va ser l’últim pianista acompanyant de Victoria de los Ángeles, Albert Guinovart. A més dels concerts d’homenatge, es projectaran els documentals sobre les dues artistes Les mans d’Alícia i Brava, Victoria!
Finalment, la programació es completa amb dos concerts que barregen la música antiga, la cançó tradicional i la improvisació. Des que la llaütista Christina Pluhar va fundar el 2000 el grup L’Arpeggiata, dedicat a recrear la música improvisada del segle XVII, ha combinat la música antiga amb les músiques tradicionals diverses i ha col·laborat amb grans cantants amb els quals ha enregistrat discos i ha ofert concerts excepcionals. Pluhar tenia molt interès a treballar amb Maria del Mar Bonet, desig que ara fa realitat en una producció del Festival de Torroella de Montgrí que s’assajarà i s’estrenarà en el Festival. Els Sacqueboutiers, en format de quartet d’acordió, sacabutx, guitarra, percussió, combinaran el cant gregorià, fandango i tarantel·la en el seu programa Vita Bella que presentaran a Torroella, i en el qual fan viatge per la música popular que va d'Espanya als Balcans i del Mediterrani al Japó.