30.05.2022
La 42a edició del Festival de Torroella de Montgrí, que se celebarà entre el 30 de juliol i el 21 d'agost, serà una celebració de tornada a la normalitat. De fet, el festival vol proclamar el valor de l’esperança com a salvavides i de la música en particular com a recer de la fúria del món. Com és habitual, l'Espai Ter acollirà el gran gruix de la programació.
La programació estarà estructurada en diferents capítols: la guerra, salvar el planeta, l’espiritualitat i l’amor on la societat busca refugi i el diàleg com a espai de reconciliació. Enguany hi haurà un total de 20 concerts, amb una important presència de música barroca –el 40%– i de cant –un 30%–. Aquesta serà a més a més una programació que, després de dos anys amb restriccions a causa de la pandèmia, se celebrarà sense limitacions ni reduccions d’aforament. Com a novetat cal destacar que el Festival estrenarà nou horari: els concerts començaran a les 20.30 hores, atenent així les peticions d’una part dels espectadors i dels músics.
Programació de la 42a edició
Com a fils conductors, seran elements destacats del festival àmbits com la guerra, la societat en crisi i la salvació del planeta. La guerra serà present a través de la proposta Extinció, de la companyia Agrupación Señor Serrano, que transita del viatge per l’Amazones de Francisco Orella durant la guerra de conquesta d’Amèrica a la destrucció del medi ambient, en una obra escènica a partir de la Missa de Batalla i la Missa pro Defunctis, de Joan Cererols. Aquesta proposta serà l’encarregada d’inaugurar el Festival de Torroella de Montgrí 2022.
En el mateix àmbit temàtic del bel·licisme el Cor de Noies de l’Orfeó Català, acompanyat del conjunt Vespres d’Arnadí, retrà homenatge a totes les mares del món que han patit i pateixen el dol de la pèrdua d’un fill en el concert representat Stabat Mater. El fil argumental d’una societat en crisi prendrà forma de la mà del film de 1927 Metròpolis, de Fritz Lang, ambientat l’any 2026 en una megalòpolis amb una societat amb dues classes enfrontades. Aquesta obra mestra de l’expressionisme alemany arribarà al Festival de Torroella en una versió restaurada i amb una banda sonora encarregada per l’Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM) al compositor franco-argentí Martín Matalón, que dirigirà l’Orquestra Simfònica del Vallès.
El Festival de Torroella oferirà a partir d’aquest any en tres edicions consecutives (fins al 2024) la integral dels quartets de corda de Dmitri Xostakóvitx a càrrec del Quartet Gerhard. Des del seu primer quartet de corda, escrit el 1938, fins a l’últim, el quinzè, compost el 1974, un any abans de la seva mort, Xostakóvitx va escriure una de les més àmplies i rellevants sèries de quartets de corda del segle XX.
Amb motiu del tercer eix temàtic vinculat a la salvació del planeta, un dels grans reptes del segle actual, el Festival acollirà el cant a la natura Història d’una llavor, que presentarà al Festival la companyia La Maquiné.
El festival abordarà la religió com a lloc de consol en el qual van destacar compositors com Monteverdi i Bach. Per aquest motiu, acollirà una selecció de Selva morale e spirituale, la gran antologia de la producció sacra de Monteverdi durant les tres dècades que va compondre a la basílica de Sant Marc de Venència i que serà interpretada per l’excepcional conjunt vocal i instrumental belga Vox Luminis. Pel que fa a Bach, la seva música tornarà al festival amb dues de les seves cantates, que seran interpretades pel Bachcelona Consort i pels solistes de la Salvat Beca Bach.
També en l’amor hi ha salvació. Muera Cupido és l’elogiat i guardonat títol del concert amb el qual l’Accademia del Piacere i la soprano Núria Rial repassaran, a través de fragments de sarsueles i òperes de temàtica amorosa, la tradició musical teatral espanyola al voltant del 1700.
Obra d’estrena
El Festival de Torroella acollirà l’estrena absoluta de l’obra Ay luna que reluces, de Bernat Vivancos, que interpretarà el quartet Kebyart Ensemble. Aquest quartet de saxos posarà de llarg una glossa lliure de la cançó anònima ¡Ay, luna que reluces!, de meitat del segle XVI, pertanyent al Cançoner d’Uppsala, també conegut com a Cançoner del Duc de Calàbria.
I la renovació també hi serà present a través del descobriment de compositors poc coneguts del barroc com Tarquinio Merula, Giovanni Legrenzi, Francesco Mancini, Georg Muffat i Jan Dismas Zelenka. Les seves obres protagonitzaran els programes dels concerts d’Il Giardino Armonico, la mezzosoprano Lea Desandre acompanyada per William Christie, els conjunts La Ritirata i el violoncel·lista Christophe Coin.
El concert A seventeenth century rolling stone de Gli Incogniti amb l’artista resident del Festival Amandine Beyer, les actuacions de l’orquestra i el cor Collegium 1704 i Collegium Vocale 1704 o els recitals del jove Juan Pérez Floristán, amb una selecció a base de Chopin, Liszt, Wagner i Schubert, i l’altre amb Joaquín Achúcarro, en la que serà la seva gira internacional de 90è aniversari, o un recital del contratenor Philippe Jaroussky en el qual explora nous paisatges musicals completen la programació que podeu consultar aquí. Les entrades ja són a la venda.