Amor, intriga i assassinats a Muerte en el Nilo d’Agatha Christie

Sens dubte Muerte en el Nilo és un dels títols més famosos de l’extensa obra d’Agatha Christie.  La novel·la de 1937 va guanyar una gran popularitat arran de la pel·lícula de 1978 protagonitzada per Peter Ustinov, David Niven, Mia Farrow, Bette Davis i Michael York entre d’altres.

Com passa amb altres famosos títols de l’autora, Muerte en el Nilo també es va estrenar com obra teatral adaptada per la pròpia Agatha Christie el 1942. L’obra de teatre respecta la trama original però canvia alguns personatges i té un llenguatge una mica reiteratiu, propi del teatre i les postes en escena de l’època. En la versió actual de Victor Conde, que es podrà veure a l’Espai Ter, s’ha fet una revisió contemporània del to, de la posta en escena i s’ha modernitzat el llenguatge de l’adaptació al castellà.

La idea principal és fer una fotografia de l’època, del glamur de l’Egipte dels anys trenta, des d’un punt de vista contemporani pel que fa a l’estètica i el llenguatge narratiu. Un altre aspecte que s’ha incorporat és un recurs propi del cinema, que s’ha convertit en imprescindible en les obres d’Agatha Christie: els famosos flashbacks amb els que s’il·lustren les conclusions finals i la resolució dels crims.

La música també és important en aquesta producció; entre els actors hi ha una cantant i un pianista, que interpretaran música d’època en directe.

En resum, una revisió contemporània d’un imaginari clàssic, presentat a través d’una dramatúrgia revisada, una posada en escena actual, amb música, cançons, coreografia escènica i projeccions. Amb un nombrós repartiment sobre l’escenari amb actors i actrius de primer nivell de l’escena actual espanyola.

L’Espai Ter és transforma en un plató de televisió amb la gravació del Pica Lletres

L’Auditori Teatre Espai Ter s’ha transformat en plató de televisió aquesta setmana, de dilluns a dijous, per acollir el concurs lingüístic Pica Lletres que consisteix a lletrejar correctament paraules en català. Pica Lletres és un concurs de Produccions Audiovisuals Antàrtida per a diferents televisions i ràdios amb la col·laboració de la Xarxa de Comunicació Local de Catalunya i el suport de l’Institut d’Estudis Catalans. La gravació a l’Espai Ter va a càrrec de Televisió Costa Brava hi estant participació equips d’alumnes que pertanyent a diversos centres educatius de la comarca: Centre Escolar Empordà, Col·legi Cor de Maria, Institut Baix Empordà, Institut Escola Francesc Cambó, Institut Frederic Martí i Carreres, Institut Montgrí, Institut Puig Cargol, Institut Ramon Muntaner, Institut Ridaura i Institut Sant Elm.

Aquesta és la segona vegada que és grava el concurs de la comarca del Baix Empordà a l’Espai Ter, tot posant de manifest, una vegada més, la seva polivalència.

FIMAG, de Torroella de Montgrí, continua reforçant la seva proposta per ser el gran referent de la màgia

FIMAG arriba a la vuitena edició en un moment de clara estabilització i consolidació d’un model que té voluntat de ser referent per al sector. Els espectacles es distribueixen en quatre blocs principals: La Gran Màgia, la Màgia 3 Estrelles, la Màgia Singular i la Màgia Popular.

A aquests s’hi sumen les activitats socials i educatives i la 2a Fira de Programadors de Màgia de Catalunya, activitat amb vocació de convertir-se en la fira professional de referència del sector.

La Gran Màgia a l’Espai Ter

Fent un gest envers la millor màgia que es fa a casa nostra, la primera sessió oberta al públic general serà l’espectacle Sin Límites, del jove Nuel Galan (divendres 7 juny, 21h). En escena, un jove deixeble del Mago Pop especialitzat en la branca de la manipulació, la professionalitat del qual l’ha dut a ser assessor creatiu de DMAX (Discovery Max).

La Gran Gala Internacional (dissabte 8 de juny, 18:30h i 21h) serà un any més l’espectacle central de FIMAG. Hi actuaran el francès Chris Torrente, sotscampió del món de màgia còmica FISM 2015, amb el número Symfolie, on l’humor i la música clàssica fan de perfectes acompanyants de la màgia.

Dani Polo (A Corunya) hi posa les notes de color amb el número Parasol Act on acaba omplint l’escenari de parasols de color.

Serà una gala amb grans dots poètiques, aportades per la maga xinesa Huang Zheng i el seu número Aire, una fusió de dansa, màgia, misteri i emoció.

Del País Valencià, el jove mag G Alexander, un dels il·lusionistes més competitius i amb més projecció internacional intervindrà amb el número Manipulación. Alexander va ser finalista al concurs Pura Magia (TVE, 2017).

La gala d’enguany serà presentada per l’actor Marcel Tomàs, que enguany celebra 20 anys damunt els escenaris.

La novetat principal la hi posarà el mag Manu Llari que, al hall de l’Espai Ter, estrenarà un número pensat per a ser fet amb un cotxe.

L’aposta per la màgia de gran format tindrà la seva traducció damunt l’escenari diumenge a la tarda amb l’espectacle Conjuro del popular Yunke, un gran innovador de la màgia, destacat especialment en la seva faceta d’inventor d’il·lusions i creador de mecanismes màgics. Un espectacle d’impacte amb les seves últimes creacions que l’han portat a ser un mag reconegut arreu del món.

Les entrades per als tres espectacles (entre 9 i 24€) s’han posat a la venda avui mateix a través dels webs www.fimag.cat i www.espaiter.cat . Per al públic més fidel s’ofereixen els abonaments Pack FIMAG que, per un preu de 48€ permet entrar als tres espectacles i Pack DUO que, per 33 €, permet escollir dos dels tres espectacles.

La Fira de Programadors, fira estratègica del sector

FIMAG ha programat aquest 2019 la segona edició de la Fira de Programadors de Màgia de Catalunya. Es farà el divendres i per ella
hi passaran una selecció dels millors espectacles creats arreu del país aquest any. La Fira és plantejada com un punt de trobada professional entre mags i programadors amb el repte de convertir-se amb el temps en Fira Estratègica del sector de la màgia.

A banda de mostra d’espectacles professionals, és un punt de debat i intercanvi d’experiències i fira de contractació.

La Màgia 3 Estrelles

Sota aquesta etiqueta s’hi agrupen aquells espectacles de mig format que, pel seu nivell o el seu cost, no tenien lloc fins ara a FIMAG. En escenaris com el Cine Petit o el Terrat del Museu de la Mediterrània, actuaran els mags Alex Navarro amb Canalla e irreverente (màgia golfa, espectacle àcid i irreverent que ha fet cinc temporades completes a Madrid); Mag Edgard amb Old Time Bakery (guanyador de la 2a edició del programa Pura Magia – TVE); Miguel Ángel Gea amb Mágia al descubierto (una sorprenent relectura dels jocs més clàssics); Txema amb Tea time (màgia visual i creativa amb l’elegància britànica de l‘hora del te) i Pere Rafart, mag solsonès que repeteix a FIMAG després del gran record que va deixar en l’edició de l’any passat.

La màgia de prop, als Espais Singulars

La màgia de proximitat és un dels valors de FIMAG amb espectacles
de gran valor artístic per ser seguits de ben aprop. En espais de la singularitat de la Fundació Vila Casas, la Fundació Mascort, la Casa Pastors o l’Aula Educativa La Tina (Museu de la Mediterrània) s’hi
ha programat els mags Miguel Ángel Gea (cartomàgia i monedes), Fernando Figueras (mentalisme), Gisell (finalista programa Pura Mágia 2018), Miquel Buj (màgia visual amb monedes i petits objectes), Manu Llari (màgia creativa) i Magno (mentalisme psicològic i màgia de prop).

Amb el sistema d’abonaments dissenyat aquest any, es garanteix als espectadors que podran accedir sense haver de fer cues a la sessió de cada espectacle. A la venda també a partir d’avui a través del web www. fimag.cat

La màgia popular de les places

Si una imatge ha popularitzat FIMAG al llarg de les edicions celebrades fins ara han estat els espectacles de carrer.

  • A la Plaça de la Vila hi actuaran els mags Toni Cors (Andreu i el bagul màgic, divendres), el Mag Gerard (Màgia, somriures i confetti, dissabte) i Héctor Sansegundo (Un sibarita sin varita, diumenge).
  • A la plaça Pere Rigau, hi actuarà Francis Zafrilla (Este verano… tiene magia, dissabte; i Mr Happy, diumenge).
  • A la plaça Ernest Lluch s’hi podran veure múltiples sessions de l’espectacle Màgia 360o del mag cubà Raúl Camagüey
  • A la plaça Quintana i Combis s’hi instal·larà el mercat màgic, amb parades d’articles de màgia, jocs, llibres i tot allò relacionat amb el món de l’il·lusionisme.
  • Al pati del Museu de la Mediterrània s’hi concentraran les magic foodtrucks i les sessions Emergents, amb mags joves de l’escola de màgia del Mag Lari, amb demostracions de màgia de prop a les taules.

La màgia educativa i solidària

FIMAG amplia dies per a donar cabuda a totes les activitats paral·leles i prèvies als dies forts del cap de setmana.

Dimecres s’ha programat la conferència-espectacle Les matemàtiques a la màgia i viceversa amb el mag Sergio Belmonte, per a alumnes de secundària.

L’endemà, la Gala Solidària, tot un clàssic de FIMAG, en el qual centenars d’alumnes de centres d’educació especial de comarques gironines gaudeixen d’un espectacle màgic amb el suport de la Fundació Abracadabra. Hi intervindran els mags David el Mag i Francis Zaf rilla.

Durant el cap de setmana se succeiran múltiples sessions dels tallers de màgia per a infants que enguany ofereixen David el Mag i La Màgia de Cristina.

I dissabte i diumenge, amb la col·laboració de la Universitat de Girona, es faran noves sessions de maridatge científico-màgic amb el catedràtic de química física Miquel Duran. Enguany commemorant el 150è aniversari de la Taula Periòdica dels Elements.

Una fira estratègica per a Torroella de Montgrí

Des de l’any 2018, l’organització de FIMAG és assumida directament des de l’Ajuntament de Torroella de Montgrí, amb producció a càrrec de la productora Massís del Montgrí SL. Una evolució del model organitzatiu que ha estat considerada clau per a assegurar el futur de la fira i la qualitat de la seva programació.

Fet aquest pas son reptes de l’organització assolir el caràcter de fira estratègica del sector i continuar essent pol d’atracció de milers d’afeccionats a l’art de la màgia, a través d’una programació diversa, transversal i atractiva per a tots els públics.

L’Espai Ter acull el concert de J.P. Bimeni & The Black Belts + Blanquito Zurdito, dins del Black Music Festival

L’Espai Ter de Torroella de Montgrí acull per segon any un concert en el marc de la celebració del Black Music Festival. El festival, referent de la música negra a Catalunya, té lloc a diferents espais de Girona, Salt i Bescanó. Aquest any també arriba fins a Torroella de Montgrí amb el concert de J.P. Bimeni & The Black Belts + Blanquito Zurdito, dissabte 9 de març a les 20.30 h.

L’Espai Ter de Torroella de Montgrí, dona continuïtat a la col·laboració, iniciada l’any passat, amb un festival de prestigi consolidat al nostre país i aprofita per obrir-se a nous públics de música, tot experimentant nous formats com a sala de concerts i tipus d’aforament.

Un concert molt especial amb novetats importants

El dissabte 9 de març serà una nit molt especial a l’Espai Ter per acollir el Black Music Festival. Abans de començar el concert, a partir de les 20.00 h, hi haurà música en viu al vestíbul, gràcies a la col·laboració amb l’Escola Municipal de Música de Torroella. Actuarà el Combo Tara format per alumnes de l’Escola que oferiran Black Music Versions. Aquesta formació (baix, 2 teclats, bateria i veu) crearà un ambient ideal per sopar o prendre alguna cosa al bar abans de començar el concert.

La sala principal, on tindrà lloc el concert, es transforma en un club de música negra: un espai dinàmic i acollidor, on el públic podrà estar dret, assegut en un tamboret i una taula o bé en una butaca a la grada o en còmodes sofàs, a més de poder prendre begudes a l’interior, mentre gaudeix de la música del guitarrista Lluís Figueres “Blanquito Zurdito” i del cap de cartell de la nit, J.P. Bimeni & The Black Belts. Es podrà entrar i sortir de la sala del concert per anar al servei de bar, que estarà obert durant tot el concert, a càrrec de El Ginjoler.

J.P. Bimeni & The Black Belts

J.P. Bimeni és un artista de Burundi establert al Regne Unit, un refugiat de la família reial convertit en soul survivor (una ànima supervivent) gràcies al refugi de la seva música. La seva biografia personal és molt punyent, doncs va sobreviure a la massacre de Kibimba el 1993, on més de cent dels seus companys d’institut van morir de les formes més horribles. Va poder fugir de Burundi en plena guerra entre les ètnies Hutu i Tutsi, gràcies a una beca per estudiar al Regne Unit. Després dels estudis ja no va tenir cap suport de cap classe i és aquí on va començar el seu calvari personal per aconseguir ser refugiat al Regne Unit i no tenir que tornar al seu país, que encara desestabilitzat.

La música està arrelada a Bimeni des de petit, com a molts africans, va començar amb el ball, i de seguit cantant. Ja d’adolescent tenia clar que el seu somni era desenvolupar una carrera com a músic. El mateix J.P. Bimeni comenta: “sinó tingués la música no sé com hauria pogut sobreviure. Tant per raons terapèutiques com d’empoderament personal, segueixo entenimentat gràcies a la música”

Com a músic autodidacte des del 2002 va començar a tocar als locals de Londres. En el seu àlbum de debut, Free Me, J.P. Bimeni sorprèn amb una veu que recorda a Otis Redding i on ressona l’ànima d’Àfrica. Bimeni canta cançons d’amor i pèrdua, esperança i por, amb una convicció que prové de les extraordinàries experiències que li ha donat la vida.

The Black Belts, la seva banda, forjada a Tucxone Records, està formada per una bateria amb ànsies de samplers, línies de baix moldejades a Luisiana, guitarres esmolades a Memphis, teclats humits de Nova York i una secció de vents que et convida a no estar quiet.

Fitxa artista

J.P. Bimeni – Veu / Pablo “Bass man” Cano – Baix / Fernando “Dos pistolas” Vasco – Guitarra / Alex “Subtle Man” Larraga – teclats / Ricardo “Richy” Martínez – Trompeta / Rafael “Salsofon” Díaz – Saxo

Blanquito Zurdito

En aquesta ocasió també podrem veure, com a teloner, el guitarrista gironí Lluís Figueres que presenta el seu nou projecte musical en solitari Blanquito Zurdito, amb només veu i guitarra, on es barreja la música americana, el blues i el rock’n’roll. Tocs acústics i elèctrics amb la seva particular visió a l’hora de fer composicions pròpies.

L’Espai Ter promou la música de Cobla, el paisatge humà i sonor d’una terra

L’any 2019 l’Auditori Teatre Espai Ter porta a terme el projecte Pioners, revolucionaris i contemporanis que té per objecte difondre el paper de la cobla com un element clau de la cultura popular i tradicional catalana.

La proposta, que s’adreça a tots els públics, vol mostrar, d’una manera oberta i desenfadada l’evolució de la cobla des dels seus orígens fins a l’actualitat a partir de cinc concerts: La Principal de la Bisbal (02/02/19) i Metropol (23/03/19) dins del Cicle Grans Orquestres, La cobla Montgrins (23/02/19) i Biflats (13/04/19) dins de la programació estable de l’Espai Ter i finalment, la Cobla Bisbal Jove (29/03/19) dins de les propostes educatives de música adreçades escoles d’educació infantil i primària.

Els orígens de la Cobla

La formació de cobla, va néixer a l’Empordà a mitjans del segle XIX, amb una importància significativa de Torroella de Montgrí, i va triomfar gràcies a que en aquell moment va ser la música de moda que agradava al jovent i que els connectava al món. Encara que actualment sembli difícil de comprendre en els seus orígens va suposar una autèntica revolució social.

Dins aquesta primera etapa s’emmarcaria el concert de la Cobla Montgrins. Pere Rigau i els compositors torroellencs (23/02/19). Un concert en homenatge a la commemoració dels 150 anys del naixement de Pere Rigau (29 de desembre de 1868), fundador d’Els Montgrins, i a la llarga tradició musical de Torroella de Montgrí, on podrem escoltar obres de compositors locals encapçalats per la figura indiscutible de Vicenç Bou i d’altres peces d’altres compositors que han esdevingut himnes del nostre país.

Els orígens de la cobla Els Montgrins cal buscar-los en la família torroellenca dels Rigau, concretament en la figura de Joan Rigau, conegut com a Barretó, una de les personalitats més pintoresques del món sardanista empordanès de finals del s. XIX. Gran músic i director, la seva fama va ser ben aviat eclipsada per la del seu fill Pere, compositor i virtuós flabiolaire que el 1880, quan només tenia 11 anys, va entrar a formar part de la cobla del pare. Les diferències personals i professionals entre ambdós van propiciar que Pere Rigau formés la seva pròpia cobla el 1884, i aquí comença la història d’Els Montgrins.

L’evolució a Cobles Orquestres

El temps passa i a partir de principis del XX, un empordanès, Francesc Cambó, qui ha vist el gran èxit de la cobla, la porta a Barcelona i, la proposa com a la formació nacional de Catalunya que representa la dansa del seny dels catalans. S’inicia la seva projecció a Catalunya, però també s’acaba amb la seva etapa revolucionària. Ja no és moda. És forma, és la dansa nacional que ha perdut el seu sentit social. Paral·lelament la cobla es va relegant a les sardanes i les noves modes amb música vinguda d’Amèrica, fan necessària la creació al costat de les cobles, de les orquestres. La cobla va haver d’evolucionar, a partir dels anys 1920-1930, cap al model de cobla orquestra nascuda per encabir nous instruments, oferir una major espectacularitat i poder interpretar les músiques que el nou jovent reclamava vingudes d’arreu del mon. Aquest model d’èxit durant molts anys i que ha perdurat fins els nostres dies, es mostra a l’Espai Ter amb el Cicle Grans Orquestres, amb els concerts de La Principal de la Bisbal (02/02/19)i Metropol (23/03/19).

La tornada als orígens

Actualment hi ha un corrent important que aposta per tornar als orígens de la cobla en el seu sentit de tornar a recuperar el que la portar a fer-la popular i revolucionària. La cobla entesa com la big band catalana capaç, amb els seus instruments de fer vibrar al públic i de ser transgressora i allunyada de la formació que només toca sardanes.

Aquest és l’esperit dels Biflats que és presenten a si mateixos com una cobla gamberra. Biflats presentarà en concert a l’Espai Ter el seu nou treball Hummusman (13/04/19). Biflats és la primera Catalan fanfare amb so de cobla. Proposen farra i fanfarra, asseguren diversió. És la conjuntura de ritmes trepidants amb la potència de la cobla. És un so genuí i nou, ideat exclusivament per a cobla. Són una cobla que trenca motlles: una cobla gamberra.

Després de l’èxit de Catalan Fanfare! (Picap 2017), presenten a l’Espai Ter el seu segon treball HUMMUSMAN Biflats on consoliden la marca internacional Made in Catalonia amb el seu so inconfusible fet amb cobla.

Biflats la formen músics de primera fila, músics de llarga trajectòria artística, que han tocat amb Els Pets, Sau, PulpoPop, La Principal de la Bisbal, l’Orquestra Internacional Costa Brava, la Cobla Flama de Farners, la Junge Deutsche Philharmonie, Tururut Bonaigua, la OJO del Taller de Músics de Barcelona, Muchachito Bombo Infierno, Dagoll Dagom o Els Comediants.

El so de cobla dins de les propostes educatives

Paral·lelament, en aquest sentit de nova cobla revolucionaria, tindrà lloc també una activitat educativa, promoguda per l’Espai Ter en el marc d’un ajut l’any 2018 pel qual es va a portar a terme la producció d’una activitat educativa Sssshhht ! que vol mostrar la potència de la cobla més enllà de la formació que interpreta sardanes.

Aquesta història tan fantàstica és un projecte coproduït amb la Cobla Bisbal Jove, que mostra el seu espectacle Sssshhht ! (29/03/19) amb dues sessions, que s’ofereix dins de les propostes educatives de música adreçades escoles d’educació infantil i primària amb la idea de donar a conèixer el so de la cobla als més menuts.

L’Espai Ter enceta la campanya educativa del curs 18/19 amb més de set mil alumnes inscrits

La nova campanya educativa 2018-2019

L’activitat educativa s’ha iniciat avui divendres 1 de febrer, amb dues sessions (9.45 i 11.15 h) de teatre per ESO i batxillerat, de l’obra de teatre Hotot, de la companyia Cascai Teatre amb un total de 693 alumnes procedents de centres de Torroella i Verges.

Les propostes educatives acabaran durant el mes de maig. Estan programades entre música i teatre un total de 24 funcions. En aquests moments hi ha reserves confirmades per a 7.425 alumnes.

El programa té tres línies d’activitat temàtiques: música, arts escèniques i teatre en anglès.

En l’apartat de música, destacar l’estrena de la coproducció musical Shhht ! entre l’Espai ter i la Cobla Bisbal Jove que s’estrenarà el curs 2018 i 2019, un espectacle per redescobrir l’espectacularitat, la frescor i la disbauxa que pot arribar a ser una cobla. Destacar també participació del grup coral In Crescendo amb la seva aposta La màgia de la veu. Finalment, amb les dones del rock per a l’educació secundària. on coneixerem el paper de dives com Billie Holliday, Wanda Jackson, Tina Turner, Patti Smith, Janis Joplin, Grace Slick, Amy Winehouse…. Tots els estils, èpoques i geografies: del blues a l’electrònica; dels anys 40 a avui.

En l’apartat d’arts escèniques aquest curs escolar es vol incidir en la dansa, amb propostes innovadores i es podran veure espectacles acabats d’estrenar de gran qualitat com El Petit Dalí, Adéu Peter Pan, i l’espectacle Blowing. En el teatre per a secundària, torna la cia Cascai Teatre en clau d’humor amb el seu espectacle Hotot.

Destacar finalment, l’ampliació del teatre en anglès que enguany portarà a terme sessions no només en l’educació primària sinó que aposta per portar teatre a l’ESO i al Batxillerat. El teatre incorpora una nova companyia, The English Theatre Company.

Un programa que prepara els espectadors del futur

El programa busca promoure l’accés, l’estimació i el gaudi per les arts escèniques com un enriquiment personal i cultural des de la primera infància. Si de petit i jove no es va al teatre, o a concerts de música, difícilment s’hi anirà de gran. El programa vol ser una proposta d’inclusió social per fer de l’accés a la cultura un punt de trobada, cohesió i creixement personal.

El curs 2018-2019, una proposta de qualitat treballada colze amb colze entre l’àrea de programació de l’Espai Ter amb xarxa amb d’altres equipaments i els centres d’ensenyament de la comarca.

Com a novetat, l’edició de 2018-2019 és fruit d’un treball de col·laboració i d’intercanvi amb els equipaments escènics i musicals de les comarques gironines a través del desplegament de la Xarxa d’equipaments de música i d’arts escèniques de la Generalitat de Catalunya, on l’Espai Ter hi és present de manera activa.

En l’elaboració de la proposta és clau l’opinió dels docents. Per aquest motiu, en cada edició es fa un treball previ de presentació del programa a un col·lectiu de 40 docents provinents de diferents centres de l’Empordà.

En l’elaboració de la proposta, l’equip de l’Espai Ter ha estat present a la Mostra d’Igualada, la Fira de referència pel que fa a les arts escèniques a Catalunya per tal de poder seleccionat diferents propostes d’espectacles.

Memòria activitat educativa curs 2017-2018

L’any 2018 han participat en les propostes educatives del programa L’Aula a l’Espai Ter, un total de 6.099 alumnes. Això representa un augment de 147 alumnes respecte l’any 2017 i un increment d’un 2% de participació.

A les propostes educatives hi ha participat un total de 25 centres d’ensenyament: 7 del municipi de Torroella de Montgrí i 18 de les comarques gironines.

El servei educatiu que va començar al mes de febrer ha inclòs 13 espectacles de teatre, de música i d’arts escèniques i un total de 23 funcions, les mateixes que els dos cursos anteriors.

Provinença dels centres d’ensenyament

El 71% dels participants, 4336 persones, pertanyen a set centres d’ensenyament del municipi. Un 29%, 1763 persones, pertanyen a 18 centres de fora de Torroella i l’Estartit.